Quick wins voor digitale toegankelijkheid in de zorg

Op 23 januari 2018 werd het rapport ‘Digitale Toegankelijkheid binnen de Zorg’ door Stichting Accessibility gepresenteerd aan de secretaris-generaal van het ministerie van VWS. De uitkomst van het onderzoek is dat in deze sector wat betreft digitale toegankelijkheid  nog veel werk aan de winkel is.

De aanbevelingen in het rapport gaan vooral in op het betrekken van bestuurders om beleid vast te leggen, verantwoordelijkheden in de organisatie te benoemen en te zorgen voor goede kennis bij ICT-leveranciers. Maar in het rapport staan zeker een aantal opmerkingen waar je vandaag al mee aan de slag kunt en waarmee je gelijk winst voor je bezoeker en voor je organisatie kunt behalen.  Ik zet de belangrijkste quick wins op een rij:

Ondertiteling van video’s

Op veel websites worden tegenwoordig video’s geplaatst met bijvoorbeeld een uitleg hoe een proces, behandeling of aanvraag werkt. Helaas ontbreekt bij veel van deze video’s de ondertiteling. Voor mensen met een auditieve beperking is de video daarmee niet begrijpelijk.

  • Plaats je een nieuwe video? Vraag dan bij je leverancier direct bij de briefing om oplevering van de video inclusief ondertiteling.
  • Vaak kun je tegen beperkte kosten ook achteraf nog een ondertiteling toe laten voegen aan je video.
  • Ga er overigens niet vanuit dat de automatische ondertiteling van Youtube geschikt is (probeer het maar eens zelf uit ;-))
  • Heb je bestaande video’s en geen mogelijkheid om het aan te passen? Biedt de informatie uit de video dan in elk geval in tekst op de pagina zelf aan en maak duidelijk aan je bezoeker dat de video en tekst gelijkwaardig zijn.
  • Bijkomend voordeel: door het toevoegen van ondertiteling aan je video is de informatie in de video ook gelijk beter vindbaar via zoekmachines!

Afbeeldingen en infographics

  • Zorg dat gebruikers informatie die in afbeeldingen zitten niet hoeven te missen. Je kunt via de meeste cms-en standaard de afbeelding al voorzien van een alt-tag.
  • Ook een beschrijvende tekst voor met name infographics is eenvoudig toe te voegen in de tekst op je pagina, zodat dezelfde informatie ook via leesapparatuur beschikbaar is.
  • Ook hiervoor geldt dat je content beter vindbaar wordt in zoekmachines.

Pdf-documenten

  • Het komt helaas nog veel voor dat informatie die prima op een webpagina geplaatst kan worden, verstopt zit in een pdf. En als die pdf dan ook niet toegankelijk is, is het een gemist kans.
  • Kijk dus altijd of een pdf vervangen kan worden door tekst op een normale webpagina.
  • Lukt dit niet of staat er iemand aan je bureau die per se de pdf op de website wil, zorg dan in elk geval door een zo uitgebreid mogelijke toelichting of samenvatting in html.
  • Je kunt natuurlijk ook de pdf zelf toegankelijk maken. Dit hoeft niet moeilijk te zijn als je het bronbestand goed inricht.

Onduidelijke formulieren

Lopen bezoekers vast in je online formulieren? Kijk dan eens naar deze tips:

  • Geef voorafgaand aan het formulier voldoende extra uitleg, hoe het werkt, welke gegevens de bezoeker vooraf kan opzoeken, etc.
  • Gebruik voor het formulier begrijpelijke teksten en let vooral op de labels die je meegeeft bij de velden.
  • Zorg dat de foutmeldingen zo concreet mogelijk zijn en de bezoeker direct helpen bij het oplossen van het probleem.

Structuur van teksten

  • Voor mensen die je site bezoeken met voorleesapperatuur is het handig om snel door de informatie op een pagina te kunnen navigeren. Zorg dus voor een heldere opbouw en structuur van je teksten.
  • Het gaat in de praktijk nog heel vaak fout, maar met de meeste cms-en kun je heel makkelijk structuur aanbrengen in je tekst door alinea’s te voorzien van tussenkoppen en daar een kop2 of h2 markering aan mee te geven.
  • Zorg dat de tussenkoppen duidelijk vertellen waar de alinea over gaat.

Technisch

En dan blijven er altijd technische verbeterpunten over die niet direct in je huidige cms op te lossen zijn. Bijvoorbeeld:

  • Toegankelijkheid via het toetsenbord (het mogelijk maken om zonder een muis door je site te navigeren)
  • Te weinig contrast door bijvoorbeeld een vaststaande huisstijl.

Ga in gesprek met je leverancier en wacht niet op een nieuw website project. Soms blijken verbeteringen ook door de leverancier eenvoudig opgelost te kunnen worden. En zo niet, dan is het zeker een goed moment om na te gaan denken over een nieuwe website die wel goed toegankelijk is.

Meer informatie

Als interim webadviseur/online projectmanager adviseer en begeleid ik bedrijven en overheden bij het (door)ontwikkelen van websites, online (content)strategie en het opstellen van business requirements.